Co jeść, żeby poprawić potencję? Dieta przy zaburzeniach erekcji

Każdy artykuł jest dokładnie badany, a źródła sprawdzane, aby upewnić się, że są aktualne, wiarygodne i obiektywne. Nasz zespół to przede wszystkim kliniczni seksuolodzy o ogromnym doświadczeniu. Poznaj proces tworzenia treści.

co jeść żeby poprawić potencję

Zaburzenia erekcji mają miejsce, kiedy mężczyzna ma trudności z uzyskaniem lub utrzymaniem erekcji.

Osiągnięcie lub utrzymanie erekcji zwykle nie jest powodem do niepokoju, ale może wpłynąć na jakość Twojego życia i prowadzić do:

  • Stresu w związku,
  • Niepokoju,
  • Kompleksów.

Według badania z 2016 roku, przyczyny zaburzeń erekcji mogą być fizyczne lub psychiczne.

Fizyczne przyczyny mogą dotyczyć:

  • Układu krwionośnego,
  • Czynników hormonalnych,
  • Problemów z układem nerwowym.

Ponadto osoby z otyłością, cukrzycą, chorobami układu krążenia i innymi schorzeniami mogą mieć większe ryzyko wystąpienia zaburzeń erekcji. Stres, lęk i depresja również mogą się do tego przyczyniać.

Istnieją różne możliwości leczenia zaburzeń erekcji, w zależności od przyczyny. Lekarz może zalecić:

  • Leki, takie jak Viagra, Levitra i Cialis,
  • Terapię zastępczą testosteronem,
  • Operację polegającą na umieszczeniu implantu lub usunięciu blokady naczyń krwionośnych.

Jednak zmiana stylu życia i diety także mogą pomóc, w połączeniu z leczeniem lub też nie.

Dieta i tryb życia

Zmiany w diecie, aktywności fizycznej, paleniu i piciu alkoholu mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób prowadzących do zaburzeń erekcji, takich jak otyłość i choroby układu krążenia.

Mogą także pomóc w poprawie ogólnego stanu zdrowia i radzenia sobie ze stresem, co z kolei może przyczynić się do zdrowego życia seksualnego.

Nawyki dotyczące zdrowego stylu życia, które mogą pomóc w radzeniu sobie z zaburzeniami erekcji, obejmują:

  • Spożywanie zbilansowanej i pożywnej diety,
  • Regularną aktywność fizyczną,
  • Utrzymanie odpowiedniej wagi,
  • Ograniczenie spożycia alkoholu i unikanie palenia papierosów,
  • Dzielenie ze swoim partnerem intymnych chwil, które nie wymagają seksu,

Różne badania sugerują związek między zaburzeniami erekcji a dietą. Badanie opublikowane w 2018 roku wykazało, że:

  • Zaburzenia erekcji rzadziej występują wśród osób stosujących dietę śródziemnomorską,
  • Utrata masy ciała eliminuje zaburzenia erekcji u osób z nadwagą lub otyłością,
  • Osoby przestrzegające zasad diety śródziemnomorskiej mogą mieć niższą jakość nasienia.

W diecie śródziemnomorskiej faworyzuje się świeże, roślinne potrawy z rybami i niewielką ilością mięsa, a nie przetworzoną żywność i duże spożycie mięsa.

Spożywaj kakao

Według niektórych badań spożywanie pokarmów bogatych we flawonoidy może pomóc w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia zaburzeń erekcji.

Badanie z 2018 roku, do którego przystąpili mężczyźni w wieku 18-40 lat wykazało, że osoby, które spożywały 50 mg lub więcej flawonoidów dziennie, były o 32% mniej skłonne do zgłaszania zaburzeń erekcji.

Istnieje wiele rodzajów flawonoidów, ale najwięcej ich znajduje się w:

  • Kakale i gorzkiej czekoladzie,
  • Orzechach i ziarnach,
  • Owocach i warzywach,
  • Winie,

Flawonoidy zwiększają przepływ krwi i stężenie tlenku azotu we krwi – obydwa te elementy odgrywają ogromną rolę w uzyskaniu i utrzymaniu silnej erekcji.

Postaw na pistacje

Ten smaczny zielony orzech może być czymś więcej niż pyszną przekąską.

pistacje na białym tle

W badaniu z 2011 roku 17 mężczyzn, którzy cierpieli na zaburzenia erekcji od co najmniej 12 miesięcy, zjadało 100 gramów pistacji dziennie przez 3 tygodnie. Pod koniec badania nastąpiła ogólna poprawa ich wyników dla:

  • Osiągnięcia i utrzymania erekcji,
  • Ciśnienia krwi,
  • Poziomu cholesterolu.

Pistacje zawierają białka roślinne, błonnik, przeciwutleniacze i zdrowe tłuszcze. Mogą one wpływać na zdrowie układu sercowo-naczyniowego i produkcję tlenku azotu.

Sięgnij po arbuza

Arbuz to dobre źródło likopenu, który może mieć wiele korzyści zdrowotnych.

W badaniu z 2012 roku likopen poprawił zaburzenia erekcji u szczurów z cukrzycą, co skłoniło naukowców do zasugerowania, że może on stać się opcją leczenia.

Inne źródła likopenu to:

  • Grejpfrut,
  • Pomidor,
  • Czerwone papryki,

Arbuz zawiera także cytrulinę, czyli związek, który pomaga rozluźnić naczynia krwionośne i poprawić przepływ krwi.

W 2018 roku naukowcy znaleźli dowody na to, że dodanie kombinacji L-cytruliny i resweratrolu do terapii PDE5i (takiej jak Viagra) może pomóc tym, którzy uważają, że standardowe leczenie nie działa wystarczająco dobrze.

Pij kawę

W 2015 roku badacze przeanalizowali dane wśród 3724 mężczyzn, aby sprawdzić, czy istnieje związek między spożyciem kofeiny a zaburzeniami erekcji. Wyniki wykazało, że zaburzenia erekcji były bardziej widoczne u osób, które spożywały mniej kofeiny.

Można uznać, że kofeina ma działanie ochronne.

Nowsze badanie z 2018 roku nie wykazało żadnego związku między spożyciem kawy a zaburzeniami erekcji.

Badanie to opierało się na danych spośród ponad 21 tysięcy mężczyzn w wieku 40-75 lat i obejmowało zarówno kawę zwykłą, jak i bezkofeinową.

Alkohol, tytoń i leki

Nie jest do końca pewne, że alkohol wpływa na zaburzenia erekcji. W badaniu z 2018 roku, w którym udział wzięło 84 mężczyzn uzależnionych od alkoholu, ¼ stwierdziła, że cierpi na zaburzenia erekcji.

W międzyczasie przegląd opublikowany w tym samym roku obejmował dane dotyczące 154 295 mężczyzn.

Wyniki sugerują, że umiarkowane spożycie alkoholu może zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaburzeń erekcji, podczas gdy picie małych ilości lub w ogóle, nie wydaje się mieć żadnego wpływu.

W 2010 roku badanie z udziałem 816 osób wykazało, że ci, którzy spożywali trzy lub więcej drinków tygodniowo i palili tytoń, byli bardziej narażeni na zaburzenia erekcji niż ci, którzy pili mniej.

Jednak osoby niepalące, które wypiły tę samą ilość, nie wydawały się mieć wyższego ryzyka.

Jeden z artykułów przeglądowych zauważa, że ponad 50% mężczyzn będzie miało pewien poziom zaburzeń erekcji po 40 roku życia, ale odsetek ten jest wyższy u palaczy.

Autorzy twierdzą, że dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że palenie może uszkodzić układ naczyniowy, co wpływa na ukrwienie penisa.

Niektóre leki mogą również zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń erekcji, ale będzie to zależało od leku.

A co z suplementami ziołowymi?

Według National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH) nie ma wystarczających dowodów, aby wykazać, że jakakolwiek terapia uzupełniająca może pomóc w zaburzeniach erekcji [1].

Jeśli chcesz wypróbować alternatywną opcję, najpierw porozmawiaj ze swoim lekarzem, aby upewnić się, że terapia jest bezpieczna.

Poniższe suplementy mogą okazać się pomocne, ale z drugiej strony mogą przynieść niekorzystne skutki:

  • Dehydroepiandrosteron (DHEA),
  • Propionylo-L-karnityka,
  • Żeń-szeń.

NCCIH zauważa, że na rynku są suplementy na zaburzenia erekcji, czasem nazywane „ziołową viagrą”.

NCCIH ostrzega, że te produkty mogą:

  • Być zanieczyszczone,
  • Zawierać niebezpiecznie wysokie dawki niektórych składników,
  • Wchodzić w interakcje z innymi lekami.

NCCIH zachęca również ludzi do unikania produktów, które:

  • Obiecują rezultaty w 30-40 minut,
  • Sprzedawane są w pojedynczych dawkach,
  • Są sprzedawane jako alternatywa dla zatwierdzonych leków.

Food and Administration (FDA) stwierdziło, że wiele z tych produktów zawiera leki na receptę. Etykiety na tych suplementach często nie ujawniają wszystkich składników, które być może mogą być szkodliwe.

Zawsze porozmawiaj ze swoim lekarzem przed wypróbowaniem nowego środka, aby sprawdzić, czy będzie on bezpieczny.

Podsumowanie

Zaburzenia erekcji dotykają wielu mężczyzn, zwłaszcza gdy się starzeją. Przyczyny są różne, a lekarz może pomóc Ci dowiedzieć się, dlaczego występują zaburzenia erekcji. Może to obejmować testy pod kątem podstawowych problemów zdrowotnych.

Mogą również pomóc w opracowaniu odpowiedniego planu leczenia.

Połączenie ćwiczeń ze zdrową, zbilansowaną dietą pomoże Ci zachować ogólny stan zdrowia i dobre samopoczucie. Może to również przyczynić się do zdrowego życia seksualnego.

Autorem wpisu jest Grzegorz Wolski

Po ukończeniu Uniwersytetu Jagiellońskiego stałem się psychoterapeutą i dzisiaj mam w tym ogromne doświadczenie. Jednak kilka lat później stałem się również seksuologiem klinicznym. Przez wiele lat mojej pracy zdobyłem Certyfikat Seksuologa Klinicznego, a także Certyfikat Superwizora Psychoterapii Zaburzeń Seksualnych. Trudno zliczyć jak wielu parom pomogłem uporać się z nawet najgorszymi problemami. Jako specjalista, swoim doświadczeniem postanowiłem dzielić się za darmo w Internecie i uświadamiać, że nie warto kryć się z problemami seksualnymi. W swoim życiu stale szukam nowych wyzwań. Wolny czas spędzam głównie na korcie tenisowym i w kuchni. Jestem ogromnym pasjonatem zdrowego stylu życia. Poza tym na co dzień jestem mężem i ojcem trójki dzieci.

3 Replies to “Co jeść, żeby poprawić potencję? Dieta przy zaburzeniach erekcji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *