Cynk na potencję – Czy to naprawdę działa?

Każdy artykuł jest dokładnie badany, a źródła sprawdzane, aby upewnić się, że są aktualne, wiarygodne i obiektywne. Nasz zespół to przede wszystkim kliniczni seksuolodzy o ogromnym doświadczeniu. Poznaj proces tworzenia treści.

cynk na potencję

Zaburzenia erekcji to jeden z najczęstszych problemów seksualnych, z jakimi borykają się mężczyźni. Istnieje wiele różnych przyczyn zaburzeń erekcji, od niedoborów składników odżywczych po depresję kliniczną. Ważne jest, żeby porozmawiać z lekarzem na temat zaburzeń erekcji, aby ustalić przyczynę problemu przed zbadaniem opcji leczenia. W ostatnich latach stwierdzono, że zaburzenia erekcji mogą być objawem niedoboru cynku.

Niski poziom cynku może być przyczyną wielu problemów zdrowotnych. Cynk jest kluczowym minerałem wykorzystywanym przez komórki do metabolizowania składników odżywczych. Funkcje odpornościowe, produkcja DNA i białek oraz podział komórek są powiązane z poziomem cynku w organizmie. Cynk umożliwia również męskiemu organizmowi produkcję testosteronu. Z tego powodu poziom cynku może wpływać na zaburzenia erekcji.

Pomimo tego, że cynk jest bardzo ważny dla ludzkiego organizmu, wielu dorosłych mężczyzn nie otrzymuje jego wystarczającej ilości.

Niedobór cynku

Cynk to śladowy pierwiastek metaliczny, który naturalnie występuje w ziemi. Niektóre warzywa, mięso i owoce morza zawierają go sporo. To sprawia, że pozyskiwanie cynku poprzez zróżnicowaną dietę jest dość łatwe. Ekstremalny niedobór cynku jest rzadki, ponieważ większość ludzi otrzymuje cynk z pokarmów, które spożywają. Jednak, gdy poziom cynku spadnie poniżej zalecanego progu, zaczynają się problemy.

Skutki niedoboru cynku

Niektóre skutki uboczne niedoboru cynku obejmują:

  • Kłopoty z walką z chorobami,
  • Powolny wzrost u dzieci,
  • Utrata wagi,
  • Brak apetytu.

Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, niedobór cynku może spowodować między innymi wypadanie włosów, uszkodzenia oczu i skóry, a także opóźnione gojenie ran. Niski poziom cynku jest znanym winowajcą w przypadkach hipogenadyzmu i impotencji.

Czynniki ryzyka niedoboru cynku

Niektóre grupy ludzi częściej mają niski poziom cynku, a warunki, które mogą powodować jego zwiększone ryzyko, obejmują:

  • Choroby przewodu pokarmowego,
  • Dieta czysto wegetariańska lub niskobiałkowa,
  • Zaburzenia odżywiania.

Wysokie spożycie alkoholu może skutkować niedoborem cynku. Niektóre leki mogą obniżać poziom cynku, a należą do nich inhibitory ACE, diuretyki tiazydowe i reduktory kwasu żołądkowego, takie jak Prilosec.

Niedobór cynku a zaburzenia erekcji

Badanie z 1996 roku wykazało bardzo wyraźny związek między poziomem cynku i testosteronu. Młodzi mężczyźni otrzymywali dietę zawierającą bardzo mało cynku, więc rozwinął się u nich niedobór tego pierwiastka. Zmierzono poziom testosteronu i nastąpił znaczny spadek (prawie 75%) po 20 tygodniach diety niskocynkowej [1].

W badaniu zbadano również suplementację cynkiem u starszych mężczyzn. Naukowcy wykazali, że przy zwiększonym spożyciu cynku poziom testosteronu w populacji osób starszych prawie się podwoił. To dość mocny dowód na to, że cynk ma wpływ na produkcję testosteronu.

Podobne: Jak poprawić erekcję? 8 domowych sposobów na potencję!

W 2009 roku przeprowadzono badania na zwierzętach, aby ponownie przetestować korelację między cynkiem a funkcjami seksualnymi. Wykazano, że szczury, którym podawano dziennie 5 miligramów cynku, miały lepsze funkcje seksualne. To konkretne badanie wykazało, że u mężczyzn cynk ma pozytywny wpływ na pobudzenie i utrzymanie erekcji [2].

Badanie z 2013 roku pokazuje, że węch może być ważny dla libido, szczególnie u młodszych mężczyzn. Oznacza to, że niedobór cynku, który może osłabić węch, może również obniżać libido. Cynk nie tylko wpływa na poziom testosteronu, ale może powodować utratę zdolności wykrywania subtelnych substancji chemicznych, które wywołują podniecenie.

Leczenie zaburzeń erekcji

Większość mężczyzn z zaburzeniami erekcji niekoniecznie ma nieprawidłowy poziom testosteronu. Choroby serca, cukrzyca, stany układu nerwowego, urazy i stres częściej powodują zaburzenia erekcji, ale hipogonadyzm lub niewystarczający testosteron mogą powodować zaburzenia erekcji u niektórych mężczyzn. Te dwa problemy można powiązać z niedoborem cynku.

Poziom testosteronu spada naturalnie wraz z wiekiem mężczyzn, a do tego niektóre leki także mogą wpływać na jego poziom. Nadczynność lub niedoczynność tarczycy może wpływać na testosteron i libido, a cynk może mieć dramatyczny wpływ na poziom testosteronu u osób z niedoborem cynku.

Podobne: Jak zwiększyć libido? 10 naturalnych sposobów dla kobiet i mężczyzn!

Przyjmowanie cynku w postaci suplementu to tylko jedna z wielu metod leczenia dla osób poszukujących pomocy z zaburzeniami erekcji. Wielu mężczyzn stosuje suplementy w celu zastąpienia leków na receptę, takich jak Viagra i Cialis, lub w celu zwiększenia skuteczności tych leków. Niektóre inne naturalne suplementy mające na celu złagodzenie objawów zaburzeń erekcji obejmują koreański i czerwony żeń-szeń, L-argininę, karnitynę i DHEA.

Terapia cynkiem różni się nieco od tych innych metod leczenia z jednego ważnego powodu. Leczenie cynkiem może poprawić naturalny poziom testosteronu w organizmie, pod warunkiem, że pacjent ma niedobór cynku. Badania są nadal prowadzone w celu dostarczenia rozstrzygających dowodów na skuteczność naturalnych suplementów w łagodzeniu objawów zaburzeń erekcji.

Suplementacja cynkiem

Dla dorosłych mężczyzn 11 miligramów cynku dziennie jest uważane za idealną ilość do spożycia. Kobiety powinny ograniczyć spożycie cynku do 8 miligramów dziennie.

Dieta wysokobiałkowa zazwyczaj zawiera wystarczającą ilość cynku. Mięso takie jak wołowina, wieprzowina, jagnięcina i kurczak są dobrym źródłem cynku. Orzechy, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe i drożdże również zawierają cynk.

Podobne: Najlepsze tabletki na potencję – Ranking mocnych produktów

Suplementy cynku są dostępne w postaci multiwitamin lub jako glukonian cynku, siarczan cynku lub octan cynku. Orotan cynku to cynk, który został poddany destylacji do kwasu i jest uważany za najbardziej dostępną formę cynku dla organizmu ludzkiego.

Ostrzeżenia dotyczące cynku

Spożywanie poziomów cynku przekraczających zalecaną ilość w diecie, może spowodować biegunkę, wymioty i skurcze żołądka. Maksymalna zalecana ilość dziennego spożycia cynku to 40 miligramów dziennie. Objawy nadmiernego spożycia cynku obejmują nudności i bóle głowy. Jeśli masz powody, by podejrzewać, że spożyłeś zbyt dużo cynku, skontaktuj się z lekarzem.

Ciało ludzkie zawiera tylko 2 lub 3 gramy cynku w danym momencie. Cynk jest rozprowadzany po całym ciele w narządach, krwi i kościach. Zdiagnozowanie niedoboru cynku może być trudne. Chociaż niski poziom cynku we krwi wskazuje na niedobór, normalny poziom we krwi niekoniecznie wskazuje na brak niedoboru. Badanie włosów pod kątem cynku lub test smaku cynku mogą być również wykorzystane do potwierdzenia dowodów w diagnozie niedoboru cynku.

Ważne jest, żeby pamiętać, że wysoki poziom cynku może zmniejszać dostępną miedź w organizmie i wpływać na poziom żelaza. Wysoki poziom cynku może również wpływać na różne rodzaje leków. Chociaż szacuje się, że 40 miligramów suplementu cynku jest bezpieczne dla mężczyzn do codziennego przyjmowania, nie ma długoterminowych badań nad skutkami, jakie ta praktyka może przynieść [3].

Podsumowanie

Cynk rozprowadza się po całym ciele, więc trudno go przetestować w badaniu krwi. Jeśli masz problemy z zaburzeniami erekcji lub podejrzewasz, że możesz mieć niedobór cynku, porozmawiaj ze swoim lekarzem. Lekarz będzie mógł sprawdzić Twój poziom testosteronu i ustalić, czy stosowanie suplementów z cynkiem w leczeniu zaburzeń erekcji jest odpowiednim sposobem postępowania.

Autorem wpisu jest Grzegorz Wolski

Po ukończeniu Uniwersytetu Jagiellońskiego stałem się psychoterapeutą i dzisiaj mam w tym ogromne doświadczenie. Jednak kilka lat później stałem się również seksuologiem klinicznym. Przez wiele lat mojej pracy zdobyłem Certyfikat Seksuologa Klinicznego, a także Certyfikat Superwizora Psychoterapii Zaburzeń Seksualnych. Trudno zliczyć jak wielu parom pomogłem uporać się z nawet najgorszymi problemami. Jako specjalista, swoim doświadczeniem postanowiłem dzielić się za darmo w Internecie i uświadamiać, że nie warto kryć się z problemami seksualnymi. W swoim życiu stale szukam nowych wyzwań. Wolny czas spędzam głównie na korcie tenisowym i w kuchni. Jestem ogromnym pasjonatem zdrowego stylu życia. Poza tym na co dzień jestem mężem i ojcem trójki dzieci.

One Reply to “Cynk na potencję – Czy to naprawdę działa?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *