Czy ashwagandha działa na potencję i libido?

Każdy artykuł jest dokładnie badany, a źródła sprawdzane, aby upewnić się, że są aktualne, wiarygodne i obiektywne. Nasz zespół to przede wszystkim kliniczni seksuolodzy o ogromnym doświadczeniu. Poznaj proces tworzenia treści.

ashwagandha na potencję

Zaburzenia erekcji to powszechny problem. W samych Stanach Zjednocznych ten problem może dotyczyć nawet 30 milionów mężczyzn. Chociaż istnieją zatwierdzone leki na zaburzenia erekcji, wiele osób może zdecydować się na stosowanie naturalnych metod i suplementów ziołowych. Jednym z takich suplementów, o którym być może słyszałeś, jest ashwagandha, zioło używane w medycynie ajurwedyjskiej.

Chociaż ashwagandha może mieć kilka potencjalnych korzyści zdrowotnych, w tym dla męskiego zdrowia seksualnego, obecne dowody naukowe nie wspierają jej stosowania w zaburzeniach erekcji.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o ashwagandha i zaburzeniach erekcji, a także o potencjalnych korzyściach i skutkach ubocznych tego zioła.

Tradycyjne i aktualne zastosowania ashwagandhy

Ashwagandha jest używana w medycynie ajurwedyjskiej jako Rasayana lub rodzaj preparatu terapeutycznego, który służy do poprawy ogólnego stanu zdrowia, zwiększenia poziomu energii i promowania długowieczności.

Podobne: Zioła na potencję – 6 najlepszych propozycji

Ashwagandha jest uważana za afrodyzjak lub zioło stosowane w celu poprawy pożądania seksualnego, przyjemności lub wydajności. Chociaż badania naukowe nie potwierdzają stosowania tego zioła w zaburzeniach erekcji, może być skuteczne w przypadku niskiego libido.

Ashwagandha była również stosowana w medycynie tradycyjnej na:

  • Bezsenność,
  • Reumatyzm,
  • Zaparcia,
  • Lęk,
  • Stany skórne,
  • Ukąszenia węża,
  • Pasożytnicze robaki,
  • Zwiększenie płodności.

Jakie korzyści daje ashwagandha?

Przeprowadzono badania naukowe nad potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi ashwagandhy, ale wiele z tych badań przeprowadzono w probówce (in vitro) lub na zwierzętach.

Chociaż potrzebne są dodatkowe badania, obecne odkrycia sugerują, że ashwagandha może dać następujące korzyści:

  • Zmniejszyć stres zapalny,
  • Zwiększyć energię,
  • Złagodzić ból,
  • Poprawić sen,
  • Zmniejszyć stres lub niepokój,
  • Poprawić pamięć
  • Zmniejszyć poziom cukru we krwi,
  • Zahamować wzrost niektórych typów komórek nowotworowych.

Czy są badania na temat ashwagandhy na zaburzenia erekcji?

Ogólnie rzecz biorąc, przeprowadzono bardzo ograniczoną ilość badań dotyczących skuteczności stosowania ashwagandhy w zaburzeniach erekcji. Sprawdźmy, co do tej pory udało się osiągnąć.

Badanie z 2002 roku dotyczyło wpływu ekstraktu z ashwagandhy na samce szczurów w ciągu tygodnia. Naukowcy odkryli, że szczury faktycznie doświadczyły zwiększonych zaburzeń erekcji, a także obniżonego popędu seksualnego i wydajności [1].

Podobne: 7 najlepszych afrodyzjaków na lepszą potencję i libido

Badanie z 2011 wzięło pod lupę stosowanie ashwagandhy w konkretnym typie zaburzeń erekcji, zwanym psychogennymi zaburzeniami erekcji, który jest związany przede wszystkim z lękiem seksualnym i obawami o sprawność seksualną [2].

W badaniu 86 mężczyzn z psychogennymi zaburzeniami erekcji otrzymywało ashwagandhę lub placebo przez 60 dni. Ogólnie rzecz biorąc, ashwagandha nie przyniosła większej ulgi w przypadku zaburzeń erekcji niż placebo. Analiza kontrolna z 2014 roku przeprowadzona przez tę samą grupę badawczą potwierdziła te odkrycia.

Ajurweda i zaburzenia erekcji

Ajurweda to starożytna indyjska praktyka medyczna, która łączy praktyki dietetyczne i związane ze stylem życia z naturalnymi terapiami. Ma na celu promowanie zdrowia i długowieczności poprzez osiągnięcie równowagi w środowisku oraz w umyśle, ciele i duchu.

Vajikarana i zaburzenia erekcji

W Ajurwedzie istnieje osiem różnych domen. Każda domena skupia się na innym obszarze zdrowia. Stany takie jak zaburzenia erekcji są objęte domeną Vajikarana, która koncentruje się na zdrowiu seksualnym i reprodukcji.

Vajikarana wykorzystuje różnorodne preparaty, które mają na celu poprawę funkcji seksualnych. Te preparaty mogą zawierać wiele różnych naturalnych składników i uważa się, że działają poprzez działanie na podwzgórze i układ limbiczny mózgu.

Niektóre formuły Vajikarana mogą zawierać ashwagandhę z zaufanego źródła [3]. Dodatkowe przykłady roślin, które mogą być użyte w Vajikaranie to:

  • Saccharum officinarum (rodzaj trzciny cukrowej)
  • Piper longum (odmiana papryki)
  • Mucuna pruriens (tropikalna fasola)
  • Szparagi racemosus (odmiana szparagów)
  • Pueraria tuberosa (rodzaj kudzu)

Inne suplementy na zaburzenia erekcji

Istnieją inne suplementy ziołowe, które mogą być korzystne dla zaburzeń erekcji. Należą do nich żeń-szeń Panax i Pausinystalia yohimbe. Potrzebne są dalsze badania, aby wykazać ich skuteczność, skutki uboczne i bezpieczeństwo.

Czym jest ashwagandha?

Ashwagandha to rodzaj ziół, które naturalnie rosną w Indiach i Południowo-Wschodniej Azji. Jest często stosowany w medycynie ajurwedyjskiej.

Możesz również zobaczyć ashwagandhę zwaną indyjskim żeń-szeniem lub zimową wiśnią. Jego nazwa naukowa to Withania somnifera.

Podobne: Czy żeń-szeń koreański działa na potencję?

Zazwyczaj korzeń rośliny wykorzystywany jest w medycynie ajurwedyjskiej. Można jednak użyć również liści i kwiatów.

Ekstrakty z ashwagandhy mogą mieć aż 35 różnych składników chemicznych [4]. Jak dotąd nie ustalono konkretnego składnika aktywnego.

Czy ashwagandha powoduje skutki uboczne?

Ogólnie rzecz biorąc, ashwagandha jest uważana za bezpieczny składnik. Niektóre z często zgłaszanych skutków ubocznych obejmują:

  • Senność,
  • nudności i wymioty,
  • biegunka,
  • wysypka na skórze.

Niektóre mniej powszechne skutki uboczne to:

  • zawroty głowy lub nadpobudliwość,
  • suchość w ustach,
  • zatkany nos,
  • kaszel,
  • zmniejszony apetyt,
  • zaparcia.

Kto powinien unikać ashwagandhy?

Porozmawiaj z lekarzem przed użyciem ashwagandha, jeśli masz:

  • Cukrzycę. Ashwagandha może obniżyć poziom cukru we krwi.
  • Nadczynność tarczycy. Ashwagandha może podnieść poziom hormonu tarczycy.

Unikaj przyjmowania ashwagandha, jeśli:

  • Jesteś w ciąży lub karmisz piersią. Ashwagandha w dużych dawkach może być szkodliwa dla rozwijającego się płodu. Obecnie nie ma dostępnych badań dotyczących bezpieczeństwa ashwagandha podczas karmienia piersią.
  • Przyjmują środki uspokajające. Ponieważ sama ashwagandha jest czasami używana jako środek uspokajający, unikaj jej, jeśli bierzesz leki takie jak benzodiazepiny, barbiturany lub leki przeciwdrgawkowe.
  • Masz raka prostaty wrażliwego na hormony. Ashwagandha może zwiększać poziom hormonu testosteronu w organizmie.

Co warto wiedzieć, szukając ashwagandhy

Tradycyjnie ashwagandha przygotowywana jest w postaci proszku. Następnie użyjesz tego proszku do przygotowania toniku, który wypijesz.

Dzisiaj prawdopodobnie zobaczysz ashwagandhę sprzedawaną jako pigułka lub tabletka, którą przyjmujesz doustnie. Niektórzy mogą zdecydować się na przyjmowanie ashwagandhy od jednego do trzech razy dziennie, ale szczegółowe instrukcje dawkowania będą się różnić w zależności od produktu.

Ashwagandhę można znaleźć online lub odwiedzając sklep specjalizujący się w zdrowej żywności lub witaminach.

Bezpieczne zakupy suplementów

W przeciwieństwie do leków, suplementy nie wymagają żadnego zatwierdzenia. Z tego powodu mogą nie przechodzić rygorystycznych testów w celu określenia ich bezpieczeństwa i skuteczności.

Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami podczas zakupów ashwagandha lub innego suplementu diety:

  • Sprawdź nazwę. Upewnij się, że nazwa na etykiecie produktu odpowiada temu, czego szukasz. Oprócz ashwagandhy na etykiecie można było napisać Withania somnifera lub indyjski żeń-szeń.
  • Sprawdź składniki. Etykieta powinna zawierać listę wszystkich składników suplementu. Jeśli nie masz pewności, co to za składniki, zapytaj lekarza lub farmaceutę. Możesz również wyszukać składniki, korzystając z bazy danych etykiet suplementów diety.
  • Uważaj na roszczenia. Uważaj na wszelkie oświadczenia dotyczące produktów, które wydają się zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe lub mówią, że mogą leczyć określone schorzenie.
  • Zrób własne badania. Pozyskuj własne informacje korzystając z renomowanych źródeł. Jednym z miejsc, od których można zacząć, jest PubMed, świetne źródło informacji o badaniach naukowych. Pomocnym źródłem informacji może być również Narodowe Centrum Zdrowia Uzupełniającego i Integracyjnego.
  • Szukaj pieczęci i certyfikatów. Chociaż suplementy nie są regulowane pod względem standardów przez niezależny organ, niektóre firmy mogą zweryfikować zawartość swoich produktów, testując je w niezależnym laboratorium. Poszukaj pieczęci od organizacji zewnętrznej, takiej jak NSF International i USP.

Podsumowanie

Ashwagandha to zioło stosowane w medycynie ajurwedyjskiej. Badania wykazały, że może mieć kilka korzyści zdrowotnych, takich jak zmniejszenie lęku, promowanie lepszego snu i zmniejszenie stanu zapalnego.

Chociaż ashwagandha jest uważana za afrodyzjak, badania naukowe nie wspierają obecnie jej stosowania w zaburzeniach erekcji.

Ashwagandha jest ogólnie bezpieczna i ma niewiele poważnych skutków ubocznych. Jeśli rozważasz ashwagandha jako suplement, przed użyciem omów z lekarzem potencjalne korzyści i zagrożenia.


Badania:

[1] Ilayperuma, I., Ratnasooriya, W. D., & Weerasooriya, T. R. (2002). Effect of Withania somnifera root extract on the sexual behaviour of male rats. Asian journal of andrology4(4), 295–298. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12508132/[2] Mamidi, P., & Thakar, A. B. (2011). Efficacy of Ashwagandha (Withania somnifera Dunal. Linn.) in the management of psychogenic erectile dysfunction. Ayu32(3), 322–328. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3326875/

[3] Dalal, P. K., Tripathi, A., & Gupta, S. K. (2013). Vajikarana: Treatment of sexual dysfunctions based on Indian concepts. Indian journal of psychiatry55(Suppl 2), S273–S276. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3705695/

[4] LiverTox: Clinical and Research Information on Drug-Induced Liver Injury [Internet]. Bethesda (MD): National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases; 2012-. Ashwagandha. [Updated 2019 May 2]. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548536/

Autorem wpisu jest Oliwia Jasińska

Ukończyłam Uniwersytet Warszawski i dzisiaj jestem zawodową seksuolożką. Staram się wspierać pary w różnych problemach, ale najczęściej zdarza mi się być wsparciem dla kobiet, które nie radzą sobie w trudnych momentach. Poza pracą staram się czynnie uczestniczyć w życiu społecznym - głównie walczę o prawa mniejszości. Na co dzień jestem żoną i matką czteroletniej Madzi. W wolnych chwilach uwielbiam długie wypady rowerowy i pływanie. Chciałabym, żeby moje artykuły trafiały do jak największej liczby osób - piszę je, by wspierać i pomagać osobom w kryzysie seksualnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *